Checklist voor uw verhuizing naar Duitsland

shutterstock_19064278_copy1

U heeft plannen om in het buitenland te gaan wonen. Bij deze verhuizing komt heel wat kijken, want het is geen kwestie van uw spullen in verhuisdozen stoppen en weggaan. Belangrijke zaken zijn een huis kopen, inkomsten en verzekeringen regelen, in- en uitschrijven bij gemeente en papierwerk.

Wilt u naar Duitsland verhuizen, dan zijn hier een aantal tips om dat goed te laten verlopen:

  • Bij een huis kopen in Duitsland is het belangrijk een betrouwbare makelaar in te schakelen. Die vindt u onder andere door op websites naar aanbevelingen en referenties te zoeken.
  • Het kan zijn dat een verblijfsvergunning nodig is om in Duitsland te wonen. Dat kunt u eenvoudig controleren via het Grensinfopunt door stapsgewijs uw situatie aan te geven.
  • Controleer of uw diploma’s, certificaten en andere documenten wel geldig zijn in Duitsland. Diploma’s kunt u legaliseren bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
  • Wilt u in Duitsland gaan werken, dan kan een Verklaring omtrent Gedrag nodig zijn.
  • Regel uw verzekeringen via de Sociale Verzekeringsbank. Voor vragen hierover kunt u terecht bij het Bureau voor Duitse Zaken.
  • Controleer bij de Douane of u verhuisgoederen moet aangeven in Nederland of Duitsland (uitvoer of invoer). Dit geldt bijvoorbeeld voor het meenemen van auto of motor.
  • Uw rijbewijs en paspoort zijn in Duitsland geldig. Een verlopen paspoort verlengt u bij het Nederlandse consulaat in München, Berlijn of Düsseldorf en het rijbewijs in Duitsland. Gelukkig is een Duits rijbewijs uw leven lang geldig.
  • Maak voordat u daadwerkelijk gaat verhuizen eerst een checklist met alles wat u moet regelen en wie u moet informeren over uw verhuizing.
  • U kunt uzelf uitschrijven bij uw huidige gemeente vanaf 5 werkdagen voordat u vertrekt. Dat doet u persoonlijk bij het stadskantoor, met identiteitsbewijs, of schriftelijk met een verzoek tot uitschrijving. Let erop dat u een bewijs van uitschrijving krijgt.
  • Binnen 8 dagen nadat u in uw woning in Duitsland aankomt, schrijft u zich in bij uw nieuwe Duitse gemeente. Hiervoor kunnen documenten als een identiteitsbewijs, geboorteakte en huwelijksakte noodzakelijk zijn. Deze documenten moeten legaal zijn en vertaald naar het Duits. Kijk voor meer informatie over de benodigde documenten bij de Duitse ambassade in ons land of de Nederlandse ambassade in Duitsland. Het legaliseren van akten gaat via het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
  • Het is slim om na aankomst uzelf in te schrijven bij de Nederlandse ambassade.
  • Wilt u blijven kunnen stemmen? Registreer u dan uiterlijk 6 weken voor Nederlandse verkiezingen bij het Bureau verkiezingen van de gemeente Den Haag.

Reacties zijn gesloten.

© AllRound verhuizingen - 2014